Preview

Vestnik NSU. Series: Information Technologies

Advanced search

SOFTWARE SYSTEM FOR MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROCESS ITOS

https://doi.org/10.25205/1818-7900-2018-16-4-20-30

Abstract

The article is devoted to the description of the program system of individual educational trajectory, intended for automation of work with the basic educational program and the appropriate curriculum. The system has implemented a functional for tracking the order of educational courses. This makes it possible, at the stage of forming the basic educational program, to identify the need for a reorganization or merging of disciplines and the attainability of all the assigned competencies. There is an opportunity to build a relationship between the basic educational program and various professional standards. The system implements an algorithm for constructing and evaluating all possible individual educational trajectories of student from a given basic educational program. And the module of the recommendatory system that helps users (students) in the selection of individual educational trajectories.

About the Authors

K. V. Batalin
Novosibirsk State University
Russian Federation


N. S. Mameev
Novosibirsk State University
Russian Federation


K. Yu. Popova
Novosibirsk State University
Russian Federation


I. D. Ryzhakov
Novosibirsk State University
Russian Federation


G. E. Yakhyaeva
Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Крылов Д. Б., Леонтьева Ж. Г. Профессиональные стандарты: проблемы применения и перспективы развития // Вестн. Воронеж. гос. ун-та. Серия: Экономика и управление. 2017. № 3. С. 91-94.

2. Морозов М. А., Морозова Н. С. Подходы к оценке соответствия образовательных программ профессиональным стандартам // Высшее образование сегодня. 2017. № 10. С. 13-17.

3. Яхъяевой Г. Э., Абсайдульевой А. Р. Семантический подход к моделированию фонда оценочных средств // Вестн. НГУ. Серия: Информационные технологии. 2018. Т. 16, № 2. С. 113-121.

4. Пальчунов Д. Е. Моделирование мышления и формализация рефлексии. I. Теоретико-модельная формализация онтологии и рефлексии // Философия науки. 2006. № 4 (31). С. 86- 114.

5. Пальчунов Д. Е. Моделирование мышления и формализация рефлексии. II. Онтологии и формализация понятий // Философия науки. 2008. № 2 (37). С. 62-99.

6. Пальчунов Д. Е., Яхъяева Г. Э., Ясинская О. В. Применение методологии онтологического моделирования для задач диагностирования заболеваний позвоночника // Вестн. НГУ. Серия: Информационные технологии. 2015. Т. 13, вып. 3, С. 42-51.

7. Мамеев Н. С. Онтологическая модель основной образовательной программы бакалавриата // Материалы Всерос. конф. с международным участием «Знания - Онтологии - Теории» (ЗОНТ-2017). Новосибирск, 2017. 175 с.

8. Михайлов А. С. Разработка онтологического паттерна ФГОС ВО // Развитие и актуальные вопросы современной науки. 2018. № 5 (12). С. 34-42.

9. Каракозов С. Д., Петров Д. А., Худжина М. В. Проектирование образовательных программ бакалавриата в условиях приведения федеральных государственных образовательных стандартов в соответствие с профессиональными стандартами // Преподаватель ХХI век. 2015. Т. 1 (2). С. 9-23.

10. Рыжаков И. Д., Попова К. Ю., Мамеев Н. С., Баталин К. В. Разработка сервиса поддержки внедрения образовательных программ основанных на профессиональных стандартах // Актуальные научные исследования в современном мире. 2018. № 4 (36). С. 101-104.

11. Баталин К. В. Алгоритм построение индивидуальных траекторий обучения студента // Материалы Всерос. конф. с международным участием «Знания - Онтологии - Теории» (ЗОНТ-2017). Новосибирск, 2017. 175 с.

12. Попова К. Ю., Мамеев Н. С., Рыжаков И. Д. Разработка рекомендательной системы, помогающей студенту простраивать индивидуальную траекторию обучения // Материалы XV Междунар. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых «Перспективы развития фундаментальных наук». Томск, 2018.

13. Яхъяева Г. Э., Карманова А. А., Ершов А. А., Савин Н. П. Вопросно-ответная система для управления информационными рисками на основе теоретико-модельной формализации предметных областей // Информационные технологии. 2017. Т. 23, № 2. С. 97-106.


Review

For citations:


Batalin K.V., Mameev N.S., Popova K.Yu., Ryzhakov I.D., Yakhyaeva G.E. SOFTWARE SYSTEM FOR MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROCESS ITOS. Vestnik NSU. Series: Information Technologies. 2018;16(4):20-30. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7900-2018-16-4-20-30

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7900 (Print)
ISSN 2410-0420 (Online)